Familjär Adenomatös Polypos

Det finns en sjukdom som heter Familjär Adenomatös Polypos. Den är inte särskilt vanlig, förutom i de släkter den finns, då blir det väldigt påtagligt.

Jag har gjort den här sidan eftersom jag har den här sjukdomen själv. Jag vill ge lite information om den, få kontakt med andra drabbade eller bara nyfikna. De flesta utomstående har aldrig hört talas om FAP. Alla mina vänner och bekanta vet att jag har en konstig sjukdom. När de först får höra att jag är sjuk, och undrar vad det är för sjukdom, svarar de flesta typ "ööh, jaha", "familjär-vad-för-nåt?" eller helt enkelt bara "va!?!"

Nu vill jag berätta om det jag vet om FAP, dela med mig av mina erfarenheter och vad jag varit med om för alla som undrar vad det nu var jag hade. För alla som känner nån med sjukdomen. För alla som bara råkar surfa in på sidan. För alla som orkar lyssna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

HEJ! Här sitter jag, surfar runt och ramlar in på din fina sida!
Väldigt bra skrivet och nu har man lärt sig något nytt igen! Som man brukar säga "man lär sig nåt nytt alla dagar" och idag står du för lärdomen. Har aldrig hört talas om detta FAP förut!
Vilken pärs du gått igenom! Jisses människa.
ha det bra och tack för att man fick komma in och dela din erfarenhet!

Anonym sa...

Hej!

Jätteintressant att läsa! Surfade lite för att hitta olika info om bäckenreservoar, då min käre bror har fått veta att han måste genomgå antingen en sådan operation, eller stomi. Han har nämligen FAP, precis som min pappa (jag har lyckligtvis klarat mig), och båda dem har opererat bort tjocktarmen. Vi fick i torsdags veta att det blivit mycket sämre med min bror och att han som sagt måste opereras på nytt. Det känns jättetungt, men skönt att få läsa om fler som lider av samma sjukdom och som faktiskt lever ett drägligt liv iaf! Tycker att du skriver bra med humor om så pass allvarliga saker som hänt i ditt liv. Kämpa på!
Min bror får troligen välja vilken sorts operation han ska göra och det verkar ju ganska bra med bäckenreservoar, trots allt.
Tack för att du delar med dig!

Mvh Helena